
On the way to Cafayate, somewhere north of Tucumán, the ruined citadel of the Quilmes Indians allows me the leisure of pausing. By foregrounding the queer heterogeneous narrative themes, techniques and multimedia dimension of Clavel’s oeuvre, the aim of this monograph is to attest to her particular contribution to Hispanic letters, which arguably is as significant as that of more established Spanish American boom femenino women writers


Her works embrace an array of hybrid forms including the audiovisual, internet-enabled technology, art installation, (video) performance and photography. Some of Clavel’s works have formed the basis of wider multimedia projects involving collaboration with various artists, photographers, performers and IT experts. Clavel’s literary trajectory follows a queer path in the sense that she has moved from singular modes of creative expression in the form of literary writing, a traditional print medium, towards other non-literary forms. The queer is evinced in the manner in which she disturbs conceptions of the normal not only by representing ‘outlaw’ sexualities and ‘dark’ desires but also by incorporating into her fictive and multimedia worlds that which is at odds with normalcy as evinced in the presence of the fantastical, the shadow, ghosts, cyborgs, golems and even urinals. La experiencia de la ciudad se plasma en un conjunto de viñetas de crónica ensayística que insisten en la relevancia del antiguo DF para una definición no ya de la literatura sino de la identidad mexicana, cuya inscripción latinoamericana habilita las genealogías intelectuales que aquí se postulan.Palabras clave: Crónica Ensayo Ciudad latinoamericana Serie intelectual.Īna Clavel is a remarkable contemporary Mexican writer whose literary and multimedia oeuvre is marked by its queerness. La propiamente mexicana ubica a Villoro dentro de la tradición de la crónica en que coincide contemporáneamente con Carlos Monsiváis, aunque atraviesa al menos dos siglos de ejercicio constante la latinoamericana aproxima al escritor a las “espléndidas amarguras” que Borges le atribuyó a Ezequiel Martínez Estrada cuando abordó la pampa –y luego la ciudad de Buenos Aires-con una desolación empecinada. Esa urbe que participa de la hospitalidad y el escándalo reclama situar al autor en una serie mexicana y latinoamericana.

En la mirada que participa por igual de la mordacidad y el afecto, Villoro diseña una ciudad de México recorrida bajo las virtualidades del transporte público, con líneas independientes pero que se cruzan y trazan correspondencias desde las cuales se garantiza un itinerario completo. El artículo propone que El vértigo horizontal (2018) de Juan Villoro es un libro que oscila entre el ensayo y la crónica y sugiere que el ensayo es la forma reflexiva de la crónica.
